Ajokoe hyväksytty

Nyt on sitten lompakossa todistus kuljettajantutkinnon hyväksymisestä (ajo-oikeus ko. todistuksella Suomessa).

Aamulla lähdettiin ajamaan viimeistä ajotuntia, tarkoituksena lämmitellä koetta varten. Kiersimme kaikenlaisia liikennetilanteita liikenneympyröistä kiihdytyskaistoihin. Vaikka jännitystä en juurikaan tuntenut, sitä selvästi kuitenkin oli, sillä suoriutuminen oli tavallista heikompaa – liikennemerkkejä jäi huomaamatta ja kerran sain sählättyä itseni vanhoilla vihreillä (siis keltaisia päin lain vastaisesti) risteykseen. Sammuttelinkin runsaasti.

Lämmittelyajon reittinä oli Kilpisenkatu – Harjukatu – Sepänkatu – Viitaniementie – Nisulankatu – Sepänkatu – Väinönkatu – Yliopistonkatu – Kalevankatu – Vapaudenkatu – Väinönkatu – Hannikaisenkatu – Asemakatu – Vapaudenkatu – Urhonkatu – Hannikaisenkatu – Vapaudenkatu – Tourulantie – Seppäläntie – Ahjokatu – Alasinkatu – Seppäläntie – Nelostie – Lohikoskentie – Sorsastajantie – Kuormaajantie – Ajovarman piha. Pihassa tehtiin kulmaperuutustehtävä parkissa olleen kuorma-auton viereen.

Itse kokeessa olin aika jännittynyt, mikä näkyi erityisesti käsittelyn kulmikkuudessa. Aluksi tutvo (tutkinnon vastaanottaja) kyseli, mitä pitää talvella autolla lähtiessä tarkistaa. Sanoin, että ikkunoiden pitää olla puhtaat, ja selitin myös renkaiden tarkastamisesta jotain. Sitten mentiin autoon, juteltiin vähän aikaa ja lopuksi lähdettiin. Erityisen tarkkailun alla oli risteysajo. Sain ajaa ensin keskusta-kylttien mukaisesti Puistokadulle asti. Sitten tutvo rupesi ohjaamaan minua risteys kerrallaan, kunnes päästiin pikkukaduilta takaisn pääkaduille. Sitten ajeltiin taas kylttien mukaan, tosin kylttiohje vaihteli parin risteyksen välein. Rantaväylältä poistuttaessa sain tehtäväksi ajaa oman reittini mukaisesti takaisin katsastuskonttorille.

Muutamia tilanteita oli: jarrutin yksiin valoihin todella rajusti. Keskustan pikkukaduilla tuli ahtaassa paikassa vastaan mm. Jyväskylän Liikenteen linja-auto (odottelin rauhassa vuoroani). Keskikadun ja Voionmaankadun valoristeyksessä vasemmalle käännyttäessä odotin rauhassa, että vastaan tulijat pääsevät risteyksestä pois, mutta kun olin jo risteyksestä poistumaan valmistautumassa, vastaantulijoiden oikealle kääntyvä kaista lähti liikkeelle. Siinä kohtaa mietin, että meniköhän se oikein, kun menin heidän edestään. Vaasankadun ja Hannikaisenkadun risteyksessä ajoin jonon perässä valoihin ja valo vaihtui keltaiselle juuri minua ennen. Tilanne oli sellainen, että mietin, että olisiko pitänyt pysähtyä. Kokeen jälkeen selitin näitä tutvolle, mutta hän keskeytti ja sanoi että ne meni ihan oikein, molemmat tilanteet.

Ajoreittinä kokeessa oli (muistaakseni) Ajovarman piha – Kuormaajantie – Sorsastajantie – Lohikoskentie – Puistokatu – Puutarhankatu – Tellervonkatu – Yrjönkatu – Sepänkatu – Nisulankatu – Keskikatu – Voionmaankatu – Vaasankatu – Rantaväylä – Nelostie – Seppäläntie – Lohikoskentie – Sorsastajantie – Kuormaajantie – Ajovarman piha. Kokeen lopussa tehtiin täsmälleen sama kulmaperuutustehtävä kuin kokeeseen tultaessa.

Lopputulema oli siis hyväksytty koe. Palautetta sain seuraavasti:

  1. Ajoneuvon käsittelystä molemmat olimme samaa mieltä – 3. Tutvo kommentoi kulmikkaasta ajotyylistä, mutta ei moittinut. Hieman tutvo moitti tapaani ajaa yhdellä kädellä varsinkin vilkkua käytettäessä, mikä hieman vaikutti ajolinjan varmuuteen.
  2. Liikennetilanteen hallinnan arvioimme molemmat 4:ksi.
  3. Kevyen liikenteen huomioinnista sain kiitosta – toisen kokeesta tulleen H-merkinnän (hyvä). Molemmilla arvio oli 4.
  4. Sujuvuus ja suunnitelmalisuus toimi – molempien arvio 3.
  5. Riskien tunnistaminen ja välttäminen toimi myös – oma arvio 3, tutvon arvio 4.
  6. Sosiaaliset taidot – molempien arvio 3. Kuulemma ilmoitan aikeeni selkeästi.
  7. Taloudellinen ajaminen – tutvo näki yritystä sekä sen, että opittavaa on lisää. Molempien arvio 3.
  8. Arviot olivat hyvinkin yhteneväisiä – tutvon arvio 4

Numeroarvion asteikko oli 1–5, minä arvioin itse ennen koetta ja tutvo kokeen jälkeen. Arvioinnin yhteneväisyyden arvioi ainoastaan tutvo.

Ruudukossa oli kaksi H-merkintää (hyvä), eikä muita merkintöjä (ei siiis yhtään virhettä eikä konfliktia). Hyvä oli merkitty taajama-ajon kohdalle (havainnointi) sekä erityisesti kevyen liikenteen havainnointiin. Havaintoja tutvo teki pakollisten lisäksi kaista-ajosta, liikennevaloristeyksistä, maantieajosta, taajaman ulkopuolisista risteyksistä, opasteajosta ja lisäksi liukkaalla ajamisesta.

Kokeen jälkeen sain opettajalta kyydin autokoululle, jossa sain allekirjoittaa papereita. Sain myös pari tarjouslipuketta ja rekaiden urasyvyyden mittaukseen tarkoitetun avaimenperän.

Seuraava projektin vaihe on auton ostaminen. Kandidaatti onkin jo mielessä, mutta en kerro siitä täällä etukäteen :)

Lyhtaikaisen (2 v.) kortin saan muutaman viikon kuluttua. Sitä ennen ajo-oikeus on tutvon antaman todistuksen perusteella, ja se yhdessä henkkareiden kanssa korvaa ajokortin kuukauden ajan.

5 thoughts on “Ajokoe hyväksytty

  1. Jes, hieno juttu, onnea vielä kerran! Jännitin kovasti puolestasi, vaikken toki hetkeäkään epäillyt, etteikö koe menisi juuri niin hienosti kuin meni :) Ajokokeesi oli muuten tasan 2kk ja päivä omani jälkeen. Kohta on sitten sinullakin virallisesti kallis henkkari!

  2. teoria on mennyt ,päin puuta.Hitsi selitin tutkijalle miten oikein pitää tehdää,se vain nyökkäis,sitten huomasin että suormi samassa näppäimessa,vaikka vastasin oikein sormi oli päällä koko ajan,samassa näppäimellä.HERMOSTUNUT.vaikka vastaisin oikein,mielestäni,sitten huomasin että painan yhtää nappiä koko ajan,siinä meni teoria.ja vielä muistaan semmosen kysymykseen,miksi auto joutu vesiliirton,a)lumi tai jotain,b)kuljettaja luule itsestään liika,c)sade ja vesi tiellä???????.vastasin vesi ,sade,.Väärin,oikea vastaus oli kuljettajan ylimieleisyys,.Perustelut olivat että kuljettajan on hallittava autoa ettei auto joutuu vesiliirton.Mut jos Salama iskee autoon onko silloinkin kuljettajan vika?,mielestäni tyhmä kysymys tä.eihan luonnon voimille voi ihminen mitään.SIINÄ MENI TEORIA

  3. Tätä tekstiä oli oikein ilo lukea, sillä pääsin juuri tänään itse inssistä läpi. Tutulta meiningiltä kuulostaa; “pikkumokia” esiintyi meikäläisenkin ajossa, ja pari kertaa tutkinnon aikana mietin, ajoinkohan ihan oikeiden väistämissääntöjen mukaan ja posottelinkohan ylinopeutta.

    Niin siinä kuitenkin kävi, että kun parkkeerasin auton takaisin Ajovarman pihaan, tutvo (niin kuin tässä inssin vastaanottajaa nimitettiin) tokaisi minulle: “Tiedätkös, kyllä tämä suoritus on hyväksytty.”

    Yksi seikka jäi mietityttämään, nimittäin kun hyväksytystä inssiajosta saa tuon todistuksen kuljettajantutkinnon hyväksymisestä, niin saako sen ja henkilöllisyystodistuksen kera lähteä ajamaan. Mutta nyt selvisi tämäkin pulma.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>