Loppu häämöttää

Tein tänään taas runsaasti teoriaharjoituksia. Olen selvästi kehittynyt: koko kouluajan teoriaharjoitusten keskiarvo (virheiden määrä, missä 11 on suurin hyväksyttävä) on 1,34; tammikuun keskiarvo on 1,13; tämän viikon keskiarvo on 0,88; tämän päivän keskiarvo on 0,79. Nollatuloksia on koko aikana tullut 15/47 (32 %), tammikuussa 15/40 (38 %), tällä viikolla 12/25 (48 %) ja tänään 7/14 (50 %).

Tein viimeiset teoriatunnit tänään ja eilen. Eilen vuorossa oli erittäin hyödyllinen maantieajoon ja ohituksiin perehdyttänyt luento, jossa pohdittiin mm. kiihdytyskaistoja. Näistä asioista saa koulussa vähiten käytännön harjoitusta, joten teoriaopetus on sitäkin tärkeämpää. Tänään vuorossa oli kuljettajan oma tila – väsymys, asenne, humala, ynnä muut sellaiset tekijät. Videoitu humalan vaikutusta ajokykyyn testannut simulaattorikoe oli kyllä ihan hyvää konkretiaa.

Tänään päivällä kävin ajamassa kolmanneksi viimeisen ajotuntini. Aluksi kerrattiin kiihdytyskaistoja ajelemalla Rantaväylää ja Vaajakosken moottoritietä ristiin rastiin. Kiihdytyskaistat tuntuivat tulevan ihan hyvin haltuun. Tunnin puolessa välissä opettaja ilmoitti, että lopputunnin hän tekee merkintöjä kuin oltaisiin ajokokeessa. Kun lopulta päästiin takaisin Agoran pihaan, palaute oli ihan positiivista – virheitä oli mutta ei kovinkaan vakavia. Peruutustehtävänä tein taskuperuutuksen Agoran pihassa.

Yhden hassun sattumuksen voisin mainita. Tulin nimittäin Kauppakadun ja Gummeruksenkadun risteykseen – Kauppakatua yläkaupungin suuntaan – erittäin varovasti. Ylitin oman suojatieni – myös vastakkainen suojatie oli vapaa – ja katsoin, ettei oikealta tule ketään. Risteyksen keskellä huomasin, että vastakkaisella suojatiellä tilanne oli kehittynyt siten, että molemmilta puolilta oli kärkkymässä suojatielle tuloa jalankulkijoita. No, minähän sitten pysäytin keskelle risteystä ja annoin tietä. Ikävä paikka pysähtyä, mutta ei sille oikein mitään voinut. Jalankulkijat kyllä hymyilivät ja moikkailivat kiitoksia.

Yhden V-merkinnän (“vaaraa lisäävä”) sain kohtaan “liikkeellelähtö / nopeus ja säätely”, joka käsittääkseni tuli muutamasta sammahtelusta. Toinen V-merkintä tuli kohtaan “kääntyminen vasemmalla / ajolinja”, sillä en huomannut ryhmittyä yksisuuntaisen ja yksikaistaisen kadun vasempaan reunaan. Kolmas V-merkintä tuli kohtaan “risteävän tien ylittäminen / nopeus ja säätely”, joka käsittääkseni tuli siitä, kun tulin liikenneympyrään kerran turhan kovaa. Neljäs V-merkintä tuli kohtaan “pysäköinti tai pysäyttäminen / nopeus ja säätely”, joka johtui käsittääkseni siitä, että väistäessäni keskellä katua toikkaroivia miehiä – samalla, kun itse valmistauduin pysäköimään tien reunaan – jouduin pysähtymään ja unohdin vaihtaa vaihteen ykköselle, mikä johti moottorin sammumiseen keskellä katua. Lopuksi sain R-merkinnän (“rike” – näitä ei varsinaisessa kokeessa kirjata ylös) siitä, kun ajolinjani oli moottoritiellä vaappuva (vaihteli sen mukaan, minne havainnoin). Kokonaisuutena ymmärsin, että nämä on helppo saada lopuilla tunneilla pois.

Reittinä oli tänään Mattilanniemi – Ahlmaninkatu – Rantaväylä – Vaajakosken moottoritie – Kuokkalantie – Vaajakoskentie – Vaajakosken moottoritie – Nelostie – Saarijärventie – Palokanorsi – Nelostie – Tourulantie – Vapaudenkatu – Hannikaisenkatu – Kilpisenkatu – Kauppakatu – Seminaarinkatu – Alvar Aallon katu – Hannikaisenkatu – Ahlmaninkatu – Mattilanniemi. Harjoituskoe aloitettiin Saarijärventiellä.

Huomenna iltapäivällä on teoriakoe. Jos se menee läpi, voin heti varata ajokokeen ja loput ajokerrat (joista ainakin yksi on hyvä laittaa päättymään ajokokeen alkuun, ihan vain lämmittelyksi).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>