Virallista liukastelua

Heti uuden vuoden jälkeen oli aika lähteä Jyvässeudun ajoharjoitteluradalle liukastelemaan. Yritin synkronoida vaihtelevan unirytmini siten, että olisin ollut tänä aamuna virkeä ja levännyt, mutta sehän meni aivan päin prinkkalaa. Nukuin yöllä (runsaasta yrittämisestä huolimatta) vain kolme tuntia, mutta ei se ajamista tuntunut tällä kertaa haittaavan – ehkä auttoi se, että olin saanut nukkua vapaasti viimeiset kaksi viikkoa lomalla :)

Ohje oli olla autokoulussa kello 7:50, mutta myöhästyin kymmenisen minuuttia, koska myöhästyin bussista. Onneksi Keltinmäestä kulkee keskustaan arkiaamuisin noin kymmenen minuutin väliajoin busseja. Opettaja oli taas yllättäen vaihtunut – tämän opettajan kanssa en ollut aiemmin autoon mennyt (sama opettaja, joka teoriatunnilla flunssaisena luetutti meillä kirjaa – mutta hyvä fiilis minulle opettajasta jäi ajon jälkeen.) Koululta lähdettiinkin sitten saman tien ajamaan.

Etukäteen olin miettinyt, kuten käskettyä, reitin, ja ajoinkin molempiin suuntiin lähes itsenäisesti. Hannikaisenkadun ja Vapaudenkadun kaistanvaihdoksia osasin jännittää etukäteen, mutta Eniron karttapalvelun helikopterinäkymä auttoi niihin valmistautumisessa. Moottoritiellä pääsin ensimmäistä kertaa ajamaan satasta, mutta ennen kuin sain kiihdytettyä, minusta meni varmaan miljoona autoa ohi :) Samoin Kuopiontiellä minua ohiteltiin hartaasti, mikä toisaalta auttoi siihen, etten kaukovaloja joutunut kertaakaan käyttämään. Entisen Lasilandian risteyksessä keskityin vauhdin hidastamiseen niin hartaasti, että unohdin kääntää rattia enemmän kuin muodon vuoksi, ja aika lähellä liikenteenjakajaa käytiin.

Radalla oli vain kaksi autokuntaa, molemmat Autokoulu Moottorista. Niin pienelle porukalle ei tehty yhteisesittelyjä, vaan kummankin auton opettaja esitteli omille oppilailleen (minä olin yksikseni, toisesta autokunnasta en tiedä) jarrutusmatkoja ja radan eri toimintoja. Rata oli tosi liukas – jarrutusmatka 60 km/h:n alkuvauhdista oli 100 metriä. Lopulta pääsin itse kokeilemaan.

Ensiksi jarrutus suoraan, siiinä ei ollut juuri mitään ihmeellistä. Sitten ajettiin esteen väistämistä monta kertaa – mallitettiin tilannetta, jossa omalla kaistalla on yllättävä este, jota väistetään vastaantulijoiden kaistalle ja koetetaan palata mahdollisimman nopeasti takaisin, tai vaihtoehtoisesti epäonnista ohitustilannetta. Koulun Audin ajonvakautusjärjestelmällä tilanne onnistui aika helposti, mutta kun se otettiin pois päältä, auto lähti joka kerta käsistä. Noh, olihan se hauska spinnailla :) Radan paluulenkillä yritin monta kertaa tähystää radan varteen laitettua hirvisiluettia (jota en aamun hämärässä nähnyt ennen kuin opettaja käski pysäyttämään oikealle kohdalle), ja kerran kokeilimme mäkilähtöä peilijäältä (eihän se kouluauton kitkarenkailla onnistunut). Lopuksi ajoimme mutkaharjoituksia, jossa keskellä mutkaa piti tehdä äkkijarrutus – jostain syystä aina jarrutusta aloittaessani unohdin kääntää tarpeeksi ja ajauduimme siksi reilusti mutkasta ulos, vasta viimeisellä yrittämällä sain auton pysymään oikeassa reunassa.

Paluumatkalla ajelin ihan reilusti autojonon mukana liikenteen nopeuksia, Kuopiontiellä muutamia pätkiä ihan satastakin. Keli oli lähes ihanteellinen, aurinko paistoi ja tie oli pitävän tuntuinen, ja vaikka en kuljettajana maisemaa ehtinytkään ihailla, oli näkymät silti mieltä ylentäviä. Vaajakosken surullisenkuuluisaan liikenneympyrään meinasin mennä sisäkaistalle, mutta opettaja oli fiksu ja kielsi. Sen sijaan moottoritien alun liukkaus yllätti – ajonvakautusjärjestelmä aktivoitui ainakin kerran, ja ties minkälaisessa liemessä olisimme olleet vanhemmalla autolla. Myös myöhemmin moottoritiellä oli todella liukasta, joten ajoin varovasti ja suuremmin kiirehtimättä.

Menomatkan reitti oli siis Kilpisenkatu – Hannikaisenkatu – Vapaudenkatu – Vaajakosken moottoritie – Vaajakoskentie – Kuopiontie – Ruuhimäentie – Ajoneuvontie. Paluumatkan reitti oli sama kääntäen. Maantieajon kulutus oli 6,0 l / 100 km. Auton sain sammumaan vahingossa vain kerran, ja sekin tapahtui radalla, ei liikenteessä.

Seuraava teoriatunti on 7.1. Seuraavaa ajotuntia en ole vielä varannut, pitää tässä katsella miten nuo jäljelläolevat ajoittaa niin, etteivät lopu kesken. Tavoitteena on tehdä kuljettajantutkinnon ajokoe tammikuun viimeisellä viikolla.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>