Yksisuuntaisia maanteitä

No ei sentään, mutta yksisuuntaisia katuja ja (kaksisuuntaisia) maanteitä kylläkin.

Perjantaina ajeltiin erityisesti yksisuuntaisia katuja (ja vähän myös liikennevaloja kerraten) reitillä Kilpisenkatu – Hannikaisenkatu – Kalevankatu – Yliopistonkatu – Voionmaankatu – Keskikatu – Vellamonkatu – Oikokatu – Pitkäkatu – Voionmaankatu – Vaasankatu – Kauppakatu – Cygnaeuksenkatu – Gummeruksenkatu – Kauppakatu – Kilpisenkatu – Vapaudenkatu – Gummeruksenkatu – Hannikaisenkatu – Vaasankatu – Vapaudenkatu – Yliopistonkatu – Voionmaankatu – Pitkäkatu – Keskikatu – Voionmaankatu – Vaasankatu – Vapaudenkatu – Ahlmaninkatu – Mattilanniemi. Heti alussa Hannikaisenkadun ja Kalevankadun risteykseen tultaessa keltainen valo yllätti ja painoin kovaa jarrua. Auto pysähtyi melkein kuin seinään, ja opettaja kommentoi rauhalliseen tapaansa että tuli sitten turhan kova jarrutus. Niin tuli, onneksi ketään ei ollut takana. Pitkäkadun ja Rautpohjankadun risteystä lähestyttäessä puolestaan onnistuin laittamaan kaukovalot päälle ja menin pasmoissani hetkeksi sekaisin (ja toimin selkeän toimintaperiaatteen mukaan: jos olet sekaisin liikenteessä, pysäytä auto heti kuin se on mahdollista ja turvallista). Kaksi kertaa kiinnitin oikealle kääntyessä liikaa huomiota kevyen liikenteen väylään ja ajauduin väärälle kaistalle, jälkimmäisellä kerralla aiheutin pienen vaaratilanteenkin. Noh, tekemällä oppii ja siksipä siinä vieressä istuu jarruineen se kouluauton virallinen kuljettaja :) (Laki – vai oliko se nyt asetus – siis sanoo, että autokoulun opettaja katsotaan autokouluauton kuljettajaksi I vaiheen aikana. Mä siinä ratin takana lienen sitten matkustaja, vai?)

Tänään lähdettiin kokeilemaan maantienopeuksia reitillä Kilpisenkatu – Yliopistonkatu – Voionmaankatu – Vesangantie – Laajavuorentie – Ruokkeentie – Vesangantie – Voionmaankatu – Vaasankatu – Vapaudenkatu – Ahlmaninkatu – Mattilanniemi. (Näin ohimennen muuten – minusta on hassua kun on vaikka mitä -katuja ja -teitä mutta sitten onkin Mattilanniemi. Se on siis tuossa listassa kadun nimenä, ei alueen nimenä.) Lumisateessa ja lumisella tiestöllä oli hieman pelottavaa ryhtyä kiihdyttämään sinne 70 km/h nopeuteen (joka oli tuolla reitillä korkein vastaan tullut sallittu nopeus), mutta kyllä sekin onnistui. Muistaakseni matkan varrella ei tullut mitään ihmeempiä konfliktejakaan, mitä nyt juuri kuin olin kysynyt opettajalta onko auto oikealla kohtaa tiellä (oli se), päästin auton vahingossa vastaantulevien kaistalle mutkassa. Jännä oli, että kukaan ei meitä siellä taajaman ulkopuolella lähtenyt ohittamaan. Reitin pituus kartasta mitaten oli 20,5 km, ja ajotietokoneen mukaan keskinopeus oli 36 km/h ja keskikulutus 6,0 l / 100 km (joka muuten on kuulemma ko. auton EU-keskikulutus sekateillä).

Teoriatunneissa on joulutauko. Sen takia (jotta ajotunnit eivät valmistuisi ennen teorioita) pidän myös taukoa ajamisesta. Seuraava ajotunti on 2.1., jolloin käyn Lievestuoreen ajoharjoitteluradalla liukastelemassa virallisesti.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>