Antti-Juhani Kaijanaho

THIS BLOG IS OBSOLETE - NEW BLOG AT /newblog/

fi/politiikka/paikallisliikennekeskus.txt

2005-09-19

Paikallisliikennekeskus etenee

Jyväskylän paikallisliikennekeskus näyttää etenevän: kaupunki on juuri julkaissut siitä esitteen.

Jyväskylän paikallisliikenne on bussipainotteinen, ja paikallisbusseja liikennöi Koiviston auton tytäryhtiö Jyväskylän liikenne. Lähes kaikki paikallislinjat kulkevat keskustan kautta. Kun olin pieni, kaikki bussit kulkivat Kauppakatua, mutta kun se rauhoitettiin kävelykaduksi, siirtyivät bussien pysäkit Vapaudenkadulle. Joka linjalla on pysäkki Forumin edessä.

Jo viime vuosituhannen lopulla kaupunki laati suunnitelmat Forumin edustan pysäkkirykelmän kehittämiseksi kohti paikallisliikennekeskusta. Suunnitelmat jäivät toteuttamatta, kun kaupunki päätti toteuttaa ensin matkakeskusprojektin. Viime vuonna teknisen lautakunnan varajäsenenä pääsin hyväksymään projektin uusia suunnitelmia, ja ilmeisesti kohtapuoliin projekti pääsee rakennusvaiheeseen.

Ei Jyväskylän suunniteltu paikallisliikennekeskus ole kovin pröystäilevä (ainakaan Helsingin Kamppiin tai edes Tampereen Keskustoriin verrattuna): suunnitelmaan liittyy alueen katurakenteiden uusiminen ja katulämmityksen rakentaminen, hieman nykyistä tyylikkäämpien pysäkkikatosten käyttöönottaminen sekä uusi kahvilarakennus asema-aukion pohjoisnurkkaan. Lisäksi tämä uusi paikallisliikennekeskus yhdistetään katulämmitetyllä jalankulkukäytävällä matkakeskukseen, joka sijaitsee vajaan puolen kilometrin kävelymatkan päässä.

Jo oli aikakin, sanon minä, tosin hieman minua huolestuttaa suunnitelman toispainotteisuus: Vapaudenkadun koillisuuntainen puoli on kyllä hienosti suunniteltu ja monelta kannalta esitteessäkin esitelty, mutta kadun toinen, lounaaseen suuntaavan liikenteen puoli on suunnitelmissa paljon vaatimattomampi, eikä sitä puolta ole juuri kuvissa esitelty. Mutta parempi tämäkin kuin ei mitään!

11:39 - /fi/politiikka - 0 comments