Antti-Juhani Kaijanaho

THIS BLOG IS OBSOLETE - NEW BLOG AT /newblog/

fi/politiikka/kummallista.txt

2005-06-16

Kummallinen lakiesitys

Suomen hallitus on valmistellut salassa - ilmeisesti ihan aidosti lain nojalla salassa pidettävänä asiana - lakia, joka sallisi sen toiminnan, jonka työtuomioistuin äskettäin kielsi - nimittäin rajavartiolakon ulkopuolisten virkamiesten käytön rajatarkastuksiin heinä-elokuun aikana. Hallituksen esityksen 83/2005 eduskuntakäsittely alkoi eilen ja on jatkunut tänään.

Minusta tämä lakiesitys ja sen valmistelu- ja käsittelyolosuhteet ovat kummallisia ja potentiaalisesti vaarallisia.

Ihan ensiksi haluaisin tietää, mihin lainkohtaan valmistelun salaaminen on perustunut. En ymmärrä, mitä asiallista syytä tähän on voinut olla. Suomen perusperiaatteisiin kuuluu viranomaisten toiminnan julkisuus, ja tästä voidaan poiketa vain hyvästä syystä; en pysty keksimään tälle nimeomaiselle laille mitään hyvää salaamissyytä.

Toisekseen, minusta on hyvä periaate, että erillislakeja ei säädetä kuin erittäin painavasta syystä. Suomessa on vallan kolmijako hyvästä syystä. Eduskunta säätää lait, hallitus ja valtionhallinto panee ne toimeen ja oikeuslaitos soveltaa lakeja yksittäistapauksissa. Jotta kolmijako toimisi järkevästi, ei eduskunnan tule puuttua yksittäistapauksiin lailla kuin erittäin painavasta syystä. Suomen valtion nolostumista sen vuoksi, ettei se voi päästää maailmanmestaruuskilpailijoita maahan rajavartioiden lakon vuoksi, ei oikein voi pitää painavana syynä.

Kolmanneksi, lakiesitys puuttuu - epäsuorasti, mutta kuitenkin - käynnissä olevaan työtaisteluun, jossa valtio on osapuolena. On tärkeää, että valtio suhtautuu tällaisessa tilanteessa erittäin pidättyvästi lainsäädäntövallan käyttämiseen (vieläpä erillislailla!) työtaisteluun vaikuttamiseen, edes epäsuorasti.

Neljänneksi, olen kummastellut jo pidemmän aikaa, miksi Suomen valtion reaktio lakkoon on pitää rajat auki ja löyhentää tarkastuksia - tai paikata tarkastuksen puutteita ottamalla siihen henkilöstöä lakon ulkpuolelta. Kun paperityöläiset menevät lakkoon, paperikoneet pysähtyvät, eikä niitä pyöritetä rikkuriväen voimin tai vajaamiehityksellä. Miksi sitten näin toimitaan rajatarkastuksissa, kun rajat ovat hallituksenkin mielestä - kuten tämä lakiesitys osoittaa - paperikoneita tärkeämpiä?

Viidenneksi, säädetäänkö seuraavaksi erillislaki paperikoneiden käynnistämiseksi?

Toivon hartaasti, että eduskunta hylkää tämän lakiesityksen.

19:33 - /fi/politiikka - 2 comments